System oceniania

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA


§ 54.

Postanowienia ogólne.


Wewnątrzszkolny System Oceniania (WSO) ma na celu rozpoznawanie przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, programów nauczania, formułowanie ocen i warunków ich poprawiania oraz określanie zasad klasyfikowania i promowania uczniów Szkoły Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Czersku.


§ 55.

Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów


1. Ocenianiu podlegają:

1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2) zachowanie ucznia.


2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.

3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.

§ 56.

1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.

2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.

3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z  obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w  szkole;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

§ 57.

1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:

1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z  realizowanego przez siebie programu nauczania;

a) rodzice mają obowiązek zapoznania się z WSO,
b) WSO jest dostępne w bibliotece szkolnej oraz sekretariacie szkoły, skrót WSO wywieszony jest na tablicy ogłoszeń oraz w klasopracowniach klas IV-VIII;

2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§ 58.

1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców, sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom.

§ 59.

1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne,  do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

2. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej.

3. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

§ 60.

Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, zajęć technicznych, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału ucznia w zajęciach.

§ 61.

1. Dyrektor na pisemną prośbę rodziców ucznia zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, zajęć komputerowych na podstawie zaświadczenia lekarskiego.

2. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony" albo „zwolniona”.

§ 62.

1. Dyrektor, na pisemny  wniosek rodziców ucznia oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera z nauki drugiego języka obcego nowożytnego.

2. W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 1 posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

3. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony" albo „zwolniona”.

§ 63.

Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu - według skali określonej w statucie szkoły - śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§ 64.

1. Formami badania osiągnięć uczniów są:

1) bezpośrednia obserwacja ucznia w działaniu;
2) zadawanie uczniom pytań w czasie lekcji wprowadzających nowy materiał i w czasie lekcji powtórzeniowych;
3) dawanie uczniom poleceń, które wykonują ustnie bądź pisemnie na tablicy, w  zeszycie  przedmiotowym lub na kartach ćwiczeniowych;
4) prace klasowe;
5) wypracowania;
6) dyktanda;
7) kartkówki;
8) sprawdziany;
9) standaryzowane testy osiągnięć szkolnych;
10) obserwowanie uczniów w czasie zajęć dydaktycznych;
11) )szacowanie wytworów pracy uczniów, analiza notatek w zeszytach przedmiotowych oraz ich estetyka;
12) analiza projektów uczniowskich.

2. Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć  z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i  zachowania ucznia.

3. Klasyfikacja roczna w klasach I-III szkoły polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym.

4. Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału albo na wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.

5. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.

6. Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

7. Klasyfikacja roczna ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym.

8. Przed rocznym i śródrocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych i śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.

§ 65.

Klasyfikowanie śródroczne i roczne

1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

2. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego.

3. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania - wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.

4. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne, Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.

5. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się do 15 stycznia danego roku szkolnego.

6. Klasyfikowanie roczne przeprowadza się w terminie od 4 do 10 dni przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym.

7. Przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele zobowiązani są dokonać oceny osiągnięć uczniów z zachowaniem terminów określonych poniżej oraz poinformować uczniów i ich rodziców o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych, w terminach:

1) oceny pozytywne z zajęć edukacyjnych i zachowania -  na jeden tydzień przed radą klasyfikacyjną roczną:

a) w formie pisemnej (nauczyciele przedmiotów na jeden tydzień przed klasyfikacją  roczną i końcową wpisują w dziennikach lekcyjnych przewidywane oceny z poszczególnych przedmiotów i zachowania oraz informują o nich uczniów),
b) przewidywane oceny nauczyciele wystawiają długopisem (niebieskim/czarnym) w zaznaczonej literą „P” rubryce (przed rubryką ocen rocznych) bez plusów i minusów,
c) wychowawcy informują rodziców uczniów w formie pisemnej, na zebraniu, o planowanych ocenach klasyfikacyjnych,
d) rodzic ucznia potwierdza zapoznanie się z informacją własnoręcznym podpisem złożonym na karcie ocen przewidywanych,
e) duplikat podpisanej przez rodzica ucznia informacji przechowuje się w sekretariacie szkoły do 30 września następnego roku szkolnego,
f) oceny klasyfikacyjne nie mogą być niższe od ocen przewidywanych. Przewidywane oceny nie mogą być łamane (np. 4/5, nie mogą zawierać znaków „+” i „-”);

2) oceny niedostateczne z zajęć edukacyjnych i naganne zachowania - na miesiąc przed  radą klasyfikacyjną roczną;

a) w formie pisemnej (nauczyciele przedmiotów na miesiąc przed klasyfikacją roczną i końcową wpisują w dziennikach lekcyjnych przewidywane oceny niedostateczne, w rubryce zaznaczonej literą „P”, niebieskim lub czarnym długopisem, bez plusów i minusów),
b) wychowawcy przekazują pisemną informację o zagrożeniu ocenami niedostatecznymi rodzicom uczniów w czasie zebrań rodzicielskich,
c) rodzice ucznia potwierdzają przyjęcie informacji własnoręcznym podpisem na karcie przewidywanych ocen niedostatecznych,
d) duplikat podpisanej przez rodzica ucznia informacji przechowuje się w sekretariacie szkoły do 30 września następnego roku szkolnego,
e) dopuszcza się również przekazywanie informacji o zagrożeniach ocenami niedostatecznymi przez uczniów, którzy mają obowiązek przekazania rodzicom listu informującego o zagrożeniu ocenami niedostatecznymi wraz z  prośbą o pisemne potwierdzenie zapoznania się z jego treścią. Pisemne potwierdzenia rodziców ucznia przechowuje się do 30 września następnego roku szkolnego;

3) Jeżeli wychowawca klasy nie otrzyma potwierdzenia rodziców ucznia o zapoznaniu się z zagrożeniem ucznia oceną niedostateczną, jest zobowiązany zawiadomić ich o zaistniałej sytuacji listem poleconym, za pośrednictwem sekretariatu szkoły oraz powinien sporządzić notatkę w dzienniku lekcyjnym.

8. Sposoby informowania rodziców uczniów o efektach pracy ich dzieci:

1) zebrania ogólnoszkolne;
2) zebrania klasowe;
3) indywidualne rozmowy;
4) rozmowa telefoniczna;
5) korespondencja pisemna, listowa;
6) adnotacja w zeszycie przedmiotowym.

9. Oceny bieżące ustalają nauczyciele poszczególnych przedmiotów zgodnie z przedmiotowymi systemami oceniania. W przypadku nieobecności nauczyciela przedmiotu ocenę ustala zastępujący go nauczyciel.

10. Ocenianie bieżące występuje w formie:

1) słownej;
2) pisemnej.

§ 66.

1. Roczne, śródroczne i bieżące  oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, począwszy od klasy IV, ustala się w stopniach według następującej skali:

1) stopień celujący - 6;  (cel.)
2) stopień bardzo dobry - 5;  (bdb.)
3) stopień dobry - 4;  (db.)
4) stopień dostateczny - 3;  (dst.)
5) stopień dopuszczający - 2;  (dop.)
6) stopień niedostateczny - 1,  (ndst..)

2. Ustala się następujące kryteria oceniania:

1) ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotów w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych;

2) ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi stosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;

3) ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej oraz poprawnie stosuje wiadomości, samodzielnie rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne;

4) ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który opanował umiejętności i wiadomości określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej oraz rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności;

5) ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu podstawy programowej, ale braki te nie przekraczają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki oraz rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności;

6) ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej danego przedmiotu w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu, nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności;

3. Określa się następujące ogólne zasady dokonywania oceny wiedzy i umiejętności uczniów w ramach poszczególnych przedmiotów:

1) wystawione w semestrze oceny bieżące z poszczególnych przedmiotów powinny w stałych proporcjach dotyczyć:

a) wiadomości (wiedzy uczniów),
b) stopnia opanowania przez uczniów umiejętności, uwzględnionej w podstawie programowej w ramach konkretnego etapu nauczania,
c) umiejętności ustalonych jako priorytetowe w programie szkoły;

2) ocena stopnia opanowania wiedzy i umiejętności przedmiotowych dokonywana jest według ustalonych przez nauczyciela kryteriów oceniania.

4. W klasach I-III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi. Oceny bieżące wyrażone są w skali zawartej w § 65 ust. 1.

5. Roczna ocena opisowa klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uwzględnia postępy i poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.

6. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

7. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania. Oceny klasyfikacyjne zachowania nie mają wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych.

§ 67.

1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia:

1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.

2. Śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według skali określonej w ust. 3.

3. Roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV, ustala się według następującej skali:

1) wzorowe;
2) bardzo dobre;
3) dobre;
4) poprawne;
5) nieodpowiednie;
6) naganne;

4. Nauczyciel wychowawca zasięga pisemnej opinii na temat zachowania uczniów od nauczycieli uczących poszczególnych przedmiotów (opinia ta wyrażona jest oceną zachowania wg skali zawartej w WSO).

5. Samoocena ucznia odbywa się w formie pisemnej.

6. Ocenianie ucznia przez klasę odbywa się na lekcji wychowawczej w formie ustnej. Nauczyciel umieszcza w dzienniku lekcyjnym na lekcji wychowawczej odpowiednią adnotację.

7. W klasach I-III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.

8. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

9. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.

10. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:

1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

11. Oceną wyjściową zachowania jest ocena poprawna.

12. Kryteria ocen zachowania.

 

Ocenę wzorową otrzymuje uczeń który:

1) sumiennie wykonuje wszystkie obowiązki szkolne – wzór (nie spóźnia się, zawsze jest przygotowany do lekcji, w terminie usprawiedliwia wszystkie nieobecności, dba o estetykę stroju);

a) wyjątkowo aktywnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
b) bierze udział w konkursach, olimpiadach, turniejach sportowych i osiąga w nich sukcesy:

2) swoją postawą i działaniem pozytywnie wpływa na funkcjonowanie zespołu klasowego: ]

a) troszczy się o mienie szkolne i pozaszkolne, przeciwstawia się jego niszczeniu,
b) przestrzega norm współżycia społecznego w szkole i poza nią,
c) chętnie udziela pomocy słabszym,
d) jest inicjatorem wielu działań na rzecz klasy i szkoły;

3) godnie zachowuje się podczas uroczystości oraz imprez związanych z tradycjami szkoły (zna  Patrona, hymn szkolny, symbolikę sztandaru), godnie reprezentuje szkołę; utożsamia się ze szkołą i jej tradycjami;

4) wyróżnia się kulturą języka ojczystego;

5) wzorowo i zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa, które obowiązują w szkole (podczas zajęć lekcyjnych, przerw, wycieczek, zawodów sportowych),

6) jest taktowny, bardzo koleżeński, prawdomówny, uczciwy,

7) zawsze pamięta, że niektóre szkolne i pozaszkolne wydarzenia wymagają od niego specjalnego zachowania i ubioru,

8) zawsze i wszędzie stosuje formy grzecznościowe wobec swoich koleżanek i kolegów oraz wszystkich pracowników szkoły.

 

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń który:

1) wykonuje wszystkie obowiązki szkolne:

a) aktywnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych,
b) jest przygotowany do lekcji, dba o stosowny strój, usprawiedliwia wszystkie nieobecności, brak nieuzasadnionych spóźnień;

2) czynnie uczestniczy w życiu klasowym:

a) troszczy się o mienie szkolne i pozaszkolne,
b) chętnie wykonuje prace społeczne na rzecz klasy i szkoły;

3) godnie zachowuje się podczas uroczystości oraz imprez związanych z tradycjami szkoły (zna Patrona, hymn szkolny); godnie reprezentuje szkołę, utożsamia się ze szkołą i jej tradycją;

4) dba o kulturę języka ojczystego,

5) przestrzega zasad bezpieczeństwa, które obowiązują w szkole (podczas lekcji, przerw, wycieczek i zawodów sportowych);

6) jest taktowny, koleżeński, prawdomówny, uczciwy;

7) zawsze pamięta, ze niektóre szkolne i pozaszkolne wydarzenia wymagają od niego właściwego zachowania i ubioru;

8) zawsze i wszędzie stosuje formy grzecznościowe wobec swoich koleżanek i kolegów, wszystkich pracowników szkoły i dorosłych.

 

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń który:

1) dobrze wykonuje wszystkie obowiązki szkolne;

a) uczestniczy w zajęciach lekcyjnych i stara się być aktywny,
b) ewentualne uchybienia mieszczą się w zakresie tolerancji i prawa ucznia do określonej liczby nieprzygotowań wyznaczonych przez zwyczaj i tradycję szkolną;

2) uczestniczy w pracach na rzecz klasy i szkoły, troszczy się o mienie szkolne i pozaszkolne;

3) godnie zachowuje się podczas uroczystości oraz imprez związanych z tradycjami szkoły (zna  Patrona, hymn szkolny), godnie reprezentuje szkołę;

4) poprawnie posługuje się mową ojczystą, nie stosuje wulgaryzmów;

5) przestrzega zasad bezpieczeństwa, które obowiązują w szkole (sposób i miejsce spędzania przerw, wycieczek, zawodów sportowych);

6) jest taktowny, koleżeński, prawdomówny, uczciwy i obiektywny;

7) okazuje szacunek swoim koleżankom i kolegom oraz osobom dorosłym.

 

Ocenę poprawną otrzymuje uczeń który:

1) wykonuje wszystkie obowiązki szkolne na miarę swoich możliwości:

a) uczestniczy w zajęciach lekcyjnych,
b) ewentualne uchybienia mieszczą się w zakresie tolerancji i prawa ucznia do określonej liczby nieprzygotowań wyznaczonych przez zwyczaj i tradycję szkolną;

2) uczestniczy w pracy na rzecz klasy i szkoły. Wie, czym jest mienie szkolne i pozaszkolne oraz stara się o nie dbać;

3) uczestniczy w uroczystościach oraz imprezach związanych z tradycjami szkoły;

4) poprawnie posługuje się mową ojczystą.

5) pamięta o zasadach bezpieczeństwa, które obowiązują w szkole, podczas przerw, wycieczek imprez i zawodów sportowych;

6) stara się być taktowny, koleżeński, prawdomówny i uczciwy;

7) zna zasady okazywana szacunku innym osobom i stara się stosować do tych zasad.

 

Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń który:

1) nie wykorzystuje w pełni swoich możliwości w nauce, często nieprzygotowany do lekcji:

a) z nieuzasadnionych powodów spóźnia się i opuszcza lekcje,
b) ma trudności z właściwym zachowaniem się na lekcji;

2) nie dba o mienie szkolne i pozaszkolne;

3) nie dba i są mu obojętne tradycje i honor szkoły;

4) nie dba o kulturę języka ojczystego;

5) nie przestrzega zasad bezpieczeństwa, przez co naraża siebie i innych;

6) zdarzają mu się kłamstwa i oszustwa, ma trudności z przestrzeganiem zasad współżycia społecznego w szkole i poza nią;

7) często nie okazuje szacunku koleżankom, kolegom, osobom dorosłym.

 

Ocenę naganną otrzymuje uczeń który:

1. ma negatywny stosunek do obowiązków szkolnych:

a) zupełny brak zainteresowania nauką,
b) przeszkadza w prowadzeniu lekcji, dezorganizuje pracę zespołu klasowego,
c) umyślnie spóźnia się i opuszcza lekcje (wagary);

2. wyraźnie nie przestrzega zasad współżycia społeczności szkolnej:

a) dewastuje i niszczy mienie szkolne i społeczne,
b) jest złośliwy, agresywny i celowo doprowadza do konfliktów;
c) lekceważy tradycje i honor szkoły;
d) jest wulgarny, wykazuje brak troski o kulturę języka ojczystego;
e) złośliwie, z premedytacją nie przestrzega zasad bezpieczeństwa, zagraża sobie i innym;
f) jest niekoleżeński, cyniczny, kłamie, oszukuje, nie potrafi przyznać się do błędu, zrzuca winę na innych, przywłaszcza cudze mienie;
g) nie okazuje szacunku koleżankom, kolegom, osobom dorosłym, zachowuje się wobec nich lekceważąco;
h) pali papierosy, spożywa alkohol, bierze narkotyki.

§ 68.

Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej , szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.

§ 69.

Egzamin klasyfikacyjny

1. Termin egzaminu uzgadnia dyrektor w porozumieniu z rodzicami ucznia.
2.  Egzamin przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć edukacyjnych.
3. Dyrektor powołuje komisję w składzie:

1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora- jako przewodniczący
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu.

4. Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej. Z wychowania fizycznego, informatyki, plastyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych ma przede wszystkim formę zadań praktycznych .
5. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający:

1) skład komisji;
2) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
3) termin egzaminu;
4) pytania egzaminacyjne;
5) wynik egzaminu;
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.

6. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o odpowiedziach ustnych i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół dołącza się do arkusza ocen.
7. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym, może do niego przystąpić w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
8. Ocena ustalona w wyniku egzaminu jest ostateczna z zastrzeżeniem sytuacji, gdy uczeń uzyskał w wyniku klasyfikacji rocznej i końcowej nie więcej niż dwie oceny niedostateczne i może zdawać egzaminy poprawkowe z tych zajęć.

§ 70.

Egzamin poprawkowy

1. Uczeń, który uzyskał w wyniku klasyfikacji rocznej i końcowej nie więcej niż dwie oceny niedostateczne, może zdawać egzaminy poprawkowe z tych zajęć.
2. Termin egzaminu, przypadający w ostatnim tygodniu ferii letnich, wyznacza dyrektor.
3. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:

1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora –jako przewodniczący;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne

4. Egzamin przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, w przypadku  plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
5. W przypadku egzaminu poprawkowego, nauczyciel danego przedmiotu może być zwolniony z udziału w pracach komisji. Dyrektor może powołać do pracy w tej komisji innego nauczyciela tego przedmiotu.
6. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający:

1) skład komisji;
2) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
3) termin egzaminu;
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania egzaminacyjne;
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.

9. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o odpowiedziach ustnych i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.

§ 71.

Odwoływanie się od oceny przewidywanej

1. Uczeń lub jego rodzice mogą złożyć do dyrektora podanie o przeprowadzenie egzaminu sprawdzającego, jeżeli uznają, że wystawiona  przewidywana ocena klasyfikacyjna roczna z zajęć edukacyjnych lub zachowania jest zaniżona
2. Podanie wraz z uzasadnieniem o egzamin sprawdzający winno wpłynąć do dyrektora w ciągu 2 dni (do godz. 10.00) od otrzymania przewidywanych rocznych ocen z zajęć edukacyjnych lub zachowania.
3. Uczeń może ubiegać się o podwyższenie oceny tylko o jeden stopień i tylko w przypadku, gdy połowa uzyskanych przez ucznia ocen cząstkowych jest równa ocenie o którą się ubiega.
4. Warunki ubiegania się o ocenę wyższą niż przewidywana:

1) frekwencja na zajęciach nie niższa niż 80%,
2) wszystkie nieobecności usprawiedliwione,
3) przystąpienie w trakcie roku szkolnego do wszystkich przewidywanych form sprawdzianów i prac klasowych.

5. Zmiana przewidywanej oceny rocznej zajęć edukacyjnych może nastąpić na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego obejmującego zakres treści nauczania z całego roku szkolnego.
6. Egzamin sprawdzający z zakresu muzyki, plastyki, techniki, informatyki ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
7. Termin przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego ustala dyrektor w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami. Informacja ta zostaje przekazana rodzicom ucznia na piśmie.
8. Egzamin sprawdzający obejmuje zakres materiału obowiązujący na daną ocenę z całego roku.
9. Podwyższenie oceny następuje, jeżeli uczeń z egzaminu uzyska 91% możliwych do uzyskania punktów.
10. Czas egzaminu sprawdzającego wynosi 60 min, dla uczniów z opiniami o dysleksji 90 min.
11. Egzamin sprawdzający przeprowadza komisja w składzie:

1) dyrektor – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.

12. Komisja egzaminacyjna na podstawie przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego może:

1) podwyższyć stopień- w przypadku pozytywnego wyniku egzaminu sprawdzającego;
2) pozostawić stopień wystawiony przez nauczyciela- w przypadku negatywnego wyniku egzamin sprawdzającego;

13. Z przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego komisja sporządza protokół zawierający:

1) skład komisji;
2) termin egzaminu sprawdzającego;
3) wynik egzaminu sprawdzającego.

14. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia oraz zwięzłą informację o odpowiedziach ustnych.
15. Od stopnia ustalonego w wyniku egzaminu sprawdzającego nie ma odwołania
16. W przypadku zmiany proponowanej oceny zachowania na wyższą dyrektor powołuje komisję w składzie: dyrektor, pedagog, psycholog (jeżeli jest zatrudniony w szkole), wychowawca klasy, przedstawiciel rady rodziców, przedstawiciel samorządu uczniowskiego.
17. Komisja po zapoznaniu się z sytuacją ucznia, uwzględniając kryteria ocen zachowania i propozycję zmiany oceny proponowanej na wyższą, podejmuje decyzję w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
18. Z przebiegu prac komisji sporządzony jest protokół, który przechowuje się w arkuszu ocen ucznia.
19. W sytuacjach wyjątkowych takich jak: pobicie, kradzież, niszczenie mienia szkoły, spożycie alkoholu, palenie papierosów, użycie środków odurzających zagrażających życiu lub zdrowiu, agresywne lub wulgarne zachowanie w stosunku do uczniów i dorosłych, na wniosek wychowawcy, decyzją rady pedagogicznej ocena zachowania może być obniżona w stosunku do proponowanej.
20. Wyniki egzaminów sprawdzających wynikających z odwołań i decyzje komisji powołanej w sprawie zmiany oceny zachowania muszą być znane na dzień przed roczną radą klasyfikacyjną.
21. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu sprawdzającego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.

§ 72.

Odwołanie się od trybu ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych oraz od trybu ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania

1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 2 dni roboczych od zakończenia zajęć rocznych.
2. Odwołanie się od trybu ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

1) uczeń lub jego rodzice składają do dyrektora szkoły pismo uzasadniające niedotrzymanie trybu ustalania oceny klasyfikacyjnej rocznej;
2) pismo wraz z oryginałem świadectwa powinno wpłynąć do dyrektora w terminie 2 dni roboczych po zakończeniu zajęć rocznych;
3) termin sprawdzianu dyrektor uzgadnia z uczniem i jego rodzicami.

3. Odwołanie się od trybu ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

1) uczeń lub jego rodzice składają do dyrektora pismo uzasadniające niedotrzymanie trybu ustalania oceny klasyfikacyjnej rocznej zachowania,
2) pismo powinno wpłynąć do dyrektora w terminie 2 dni roboczych po zakończeniu zajęć rocznych,
3) do pisma musi być dołączony oryginał świadectwa.

4. W przypadku stwierdzenia, że roczna  ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor powołuje komisję, która:

1) w przypadku rocznej  oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza  egzamin sprawdzający wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną  ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

5. Egzamin sprawdzający, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1.
6. W skład komisji, o której mowa w ust. 4, wchodzą:

1) w przypadku rocznej  oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

a) dyrektor albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora - jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) nauczyciel z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same lub zbliżone zajęcia edukacyjne;

2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

a) dyrektor albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora - jako przewodniczący komisji,
b) wychowawca klasy,
c) wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
d) pedagog,
e) psycholog ,
f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
g) przedstawiciel rady rodziców.

7. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 6 pkt 1 lit. b, może być na pisemną prośbę z uzasadnieniem skierowaną do dyrektora zwolniony z udziału w pracy komisji  lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor powołuje pisemnie innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w  porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
8. Ustalona przez komisję roczna  ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej  oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
9. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1) w przypadku rocznej  oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

a) skład komisji,
b) nazwę zajęć, z których był przeprowadzony egzamin,
c) termin sprawdzianu,
d) imię i nazwisko ucznia,
e) zadania (pytania) sprawdzające,
f) wynik egzaminu sprawdzającego oraz ustaloną ocenę;

2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wynik głosowania,
d) imię i nazwisko ucznia,
e) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem,

3) protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

10. Do protokołu, o którym mowa w ust. 9 pkt 1 dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
11. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu sprawdzającego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
12. Przepisy ust. 1-11 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej  oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
13. Wychowawca klasy może dokonać zmiany oceny zachowania ucznia, który po poinformowaniu go o wystawionej ocenie popełnił poważne przewinienie.

§ 73.

Promowanie uczniów

1. Uczeń klasy I-III otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem ust. 8.
2. Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
3. Począwszy od klasy IV, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
4. Począwszy od klasy IV, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
5.  O promowaniu ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym do klasy programowo wyższej postanawia rada pedagogiczna po  uwzględnieniu ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
6. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
7. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 3, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej  i powtarza klasę.
8. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia oddziału I-III  na podstawie opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną oraz w porozumieniu z rodzicami

§ 74.

Ukończenie szkoły

1. Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne  oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne  oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych  , uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej oraz przystąpił do egzaminu ósmoklasisty – z zastrzeżeniem przypadków opisanych w przepisach odrębnych.
2. Uczeń kończy szkołę, z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej,  uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
3. O ukończeniu szkoły przez ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.

§ 75

Postanowienia końcowe.

1. Przy zapisywaniu ocen cząstkowych nauczyciele posługują się skalą ocen określoną w § 70 ust. 1 z określeniem „+” lub „–”, (z wyłączeniem „+” przy ocenie celującej i „–” przy niedostatecznej ), dopuszcza się także stosowanie innej notacji określonej w poszczególnych przedmiotowych systemach oceniania. Oceny  roczne winny być  zawsze wyrażone pełnym brzmieniem. 
2. Ustala się następującą możliwość przełożenia znaków + i – na oceny:
+ + + + + 5 (bardzo dobry)
- - - - - 1 (niedostateczny)
3. Uczeń ma prawo dwukrotnie w ciągu semestru zgłosić przed lekcją nieprzygotowanie z każdego przedmiotu. Nie dotyczy to przedmiotu, z którego na daną lekcję zapowiedziana była praca klasowa oraz zadań domowych długoterminowych, np. czytanie lektury, referat itp. Uczeń, który zgłosił nieprzygotowanie, nie jest pytany, ale ma obowiązek uczestniczyć w bieżącej lekcji. Pracy klasowej nie pisze w danym dniu uczeń, który przyszedł do szkoły po minimum dwutygodniowej, usprawiedliwionej nieobecności.
4. Dla przedmiotów, które są realizowane w wymiarze jednej godziny tygodniowo, przysługuje jedno nieprzygotowanie w semestrze.
5. Uczeń klasy IV w pierwszych dwóch tygodniach miesiąca września nie może mieć wystawianych ocen niedostatecznych
6. W przypadku notorycznego i celowego unikania przez ucznia sprawdzianu, nauczyciel ma prawo zlecić uczniowi pisanie pracy w terminie wybranym przez nauczyciela, bez porozumienia z uczniem.
7. Każdy nauczyciel ustala przedmiotowy system oceniania (PSO) dla przedmiotu, który prowadzi, informuje o nim uczniów na pierwszych zajęciach w danym roku szkolnym, kopię pozostawia u dyrektora.
8. Oceny poziomu wiedzy i umiejętności ucznia, ustalone zgodnie z przyjętymi w PSO kryteriami winny być dokonywane systematycznie, w różnych formach, w warunkach zapewniających ich obiektywność.
9. Na tydzień przed klasyfikacją śródroczną i roczną należy zaprzestać przeprowadzania prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek itp.
10. W ciągu jednego tygodnia uczeń nie może mieć więcej niż trzy prace klasowe, w ciągu jednego dnia - nie więcej niż jedną.
11. Sprawdzian obejmujący szerszy zakres materiału nauczania (więcej niż trzy jednostki lekcyjne) winien być zapowiedziany z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, a jego termin powinien być wpisany do dziennika.
12. Sprawdziany podsumowujące wiadomości poprzedza lekcja powtórzeniowa.
13. Nauczyciel ma prawo przerwać sprawdzian uczniowi lub całej klasie, jeżeli stwierdzi na podstawie zachowania ucznia niesamodzielność jego pracy. Stwierdzenie faktu odpisywania podczas pracy klasowej może być podstawą ustalenia bieżącej oceny niedostatecznej.
14. Nieobecność ucznia na sprawdzianie zaznaczona jest w dzienniku lekcyjnym skrótem nb. Uczeń zalicza ten sprawdzian w terminie i na warunkach ustalonych przez nauczyciela przedmiotu. W przypadku notorycznego i celowego unikania przez ucznia sprawdzianu, nauczyciel ma prawo zlecić uczniowi pisanie pracy w terminie wybranym przez nauczyciela, bez porozumienia z uczniem.
15. Sprawdziany oceniane są w skali punktowej wg zasad przyjętych w WSO.
16. Jeżeli uczeń nie uczestniczy w pisemnej pracy kontrolnej śródrocznej lub rocznej z powodu nieobecności (choroby) ma obowiązek napisania pracy wg ustalonych przez nauczyciela zasad. Jeżeli tego nie dokona, nauczyciel ma prawo w inny sposób sprawdzić, czy uczeń opanował dane treści nauczania.
17. Kartkówki sprawdzają bieżące wiadomości ucznia z ostatnich dwóch, trzech lekcji.  Mogą być nie zapowiadane.
18. Nauczyciele mają prawo do niepodawania terminu sprawdzianu, jeżeli uczniowie dezorganizują proces oceny osiągnięć przez absencję, ucieczki z lekcji, itp.
19. Dokładnie sprawdzone prace pisemne (czyli sprawdziany i prace klasowe) wraz z uzasadnieniem wystawionej oceny uczeń winien otrzymać w okresie dwóch tygodni od daty pisania danej pracy. Obowiązkiem ucznia jest wkleić pracę do zeszytu przedmiotowego. Rodzice ucznia podpisują pracę i zapoznają się z jej wynikami.
20. Dopuszczalna jest również forma gromadzenia przez nauczycieli prac pisemnych i sprawdzianów uczniowskich i na życzenie rodziców uczniów udostępnianie do wglądu.
21. Uczeń ma prawo poprawić ocenę jednokrotnie z pracy klasowej lub sprawdzianu wg następujących zasad:

1) termin poprawy jest ustalony z nauczycielem;
2) poprawa ma formę pisemną;
3) ocena z poprawy jest wiążąca (tylko ją bierze się pod uwagę, nawet jeżeli jest gorsza od oceny początkowej).
4) uczeń może poprawić wyłącznie ocenę niedostateczną, dopuszczającą lub dostateczną. Na jej poprawienie ma 14 dni od momentu jej otrzymania.
5) poprawie nie podlegają oceny z kartkówek, prac domowych, odpowiedzi ustnych oraz prac wykonywanych na lekcji innych niż wskazane przez nauczyciela jako obowiązkowe do poprawy.

22. Każdy nauczyciel ustala kryteria wymagań na poszczególne stopnie szkolne wynikające z realizowanego przez niego programu nauczania i informuje o nich uczniów na początku roku szkolnego. Kopie tych wymagań winny być złożone u dyrektora.
23. Oceny bieżące nauczyciel systematycznie notuje w dzienniku lekcyjnym.
24. Nie odrabianie pracy domowej, brak zeszytu przedmiotowego, zeszytu ćwiczeń, stroju sportowego, instrumentu muzycznego, odpowiednich materiałów na przedmioty artystyczne i techniczne może być podstawą do ustalenia bieżącej oceny niedostatecznej.
25. Za wykonanie nadobowiązkowych prac dodatkowych nauczyciel może wystawić bieżącą ocenę: celującą, bardzo dobrą i dobrą.
26. Nauczyciel ma obowiązek sprawdzić wyrywkowo zeszyt  raz w semestrze, poloniści co najmniej dwa razy w semestrze.
27. Pedagog w porozumieniu z nauczycielem wychowawcą jest zobowiązany poinformować nauczycieli przedmiotów o wymaganiach w stosunku do ucznia, który otrzymał opinię lub orzeczenie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
28. Uczeń może mieć nie zadawaną pracę domową według uznania nauczycieli, np. przed dyskoteką, feriami świątecznymi i zimowymi.
29. Z prac pisemnych uczeń otrzymuje oceny w oparciu o następującą skalę procentową:

           100% pkt-  celujący
91% -  99% pkt -  bardzo dobry
71% -  90% pkt - dobry
51% - 70% pkt -  dostateczny                      
30% -  50% pkt - dopuszczający                
0% -   29% pkt – niedostateczny

30. Wyjątek stanowi egzamin na kartę rowerową, który oceniany jest zgodnie z regulaminem karty rowerowej.


§ 76.

1. W ocenianiu klasyfikacyjnym śródrocznym i rocznym ustala się system motywacyjny, który ma na celu:

1) pobudzanie twórczego wysiłku ucznia;
2) rozbudzenie motywacji ucznia do realizacji celów nauczania;
3) podniesienie rozwoju osobistego ucznia i jego samooceny;
4) umożliwienie uczniowi wzięcia odpowiedzialności za własną naukę.

2. System motywacyjny w klasach I-III:

1) listy pochwalne dla rodziców ucznia;
2) nagrody rzeczowe na koniec roku szkolnego;
3) nagrody książkowe otrzymują wszyscy uczniowie z klas I-III.

3. W klasach IV-VIII ustala się następujący system motywacyjny:

1) dyplomy dla uczniów szczególnie wyróżniających lub mających wybitne osiągnięcia w różnych dziedzinach (np. sport, muzyka itp.);
2) nagrody rzeczowe na koniec roku szkolnego (książki itp.);
3)  listy pochwalne dla rodziców uczniów;
4) nagrody książkowe otrzymują tylko ci uczniowie z klas IV-VIII, którzy wyniku klasyfikacji rocznej uzyskali ze wszystkich obowiązkowych przedmiotów średnią ocen 4,75 i wyżej oraz co najmniej bardzo dobre zachowanie.
5) za działalność w agendach szkolnych, wzorową pracę w kołach zainteresowań uczniowie otrzymują dyplomy;
6) nie przyznaje się uczniom nagrody za 100% frekwencję.

4. Nagrody i listy pochwalne przyznaje dyrektor na wniosek wychowawcy po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
5. Nagrody oraz listy pochwalne na specjalnym, uroczystym apelu na zakończenie roku szkolnego w obecności wszystkich uczniów, nauczycieli, rodziców i zaproszonych gości wręcza dyrektor.
6. Stypendia fundowane przez radę rodziców lub sponsorów.

Wytworzył:
Udostępnił:
Siewiera Anna
(2018-04-10 21:30:41)
Ostatnio zmodyfikował:
Siewiera Anna
(2018-04-10 22:17:28)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki