Organy, kompetencje

DYREKTOR: Iwona Wadas

e-mail: sekretariat@spczersk.eu
telefon: 22 727 32 18
fax: 22 727 32 18

 

WICEDYREKTOR: Anna Siewiera

 

Organami szkoły są:

  1. dyrektor;

  2. rada pedagogiczna;

  3. rada rodziców;

  4. samorząd uczniowski;

  5. rada wolontariatu.

 

  1. Do zadań dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i monitorowanie pracy szkoły. Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych warunków do wykonywania zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

  2. Do kompetencji dyrektora należy:

  1. w zakresie spraw bezpośrednio związanych z działalnością podstawową szkoły:

  1. przedkładanie radzie pedagogicznej do zatwierdzania wyników klasyfikacji i promocji uczniów, sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w tym systematyczne monitorowanie pracy nauczycieli i prowadzenie stosownej dokumentacji,

  2. realizowanie zadań związanych z mianowaniem i ocena pracy nauczycieli, opieka nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie oraz realizującymi "Plan rozwoju zawodowego" określony w odrębnych przepisach,

  3. prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z odrębnymi przepisami,

  4. dopuszczanie do użytku "Szkolnego zestawu programów nauczania", po zaopiniowaniu go przez radę pedagogiczną oraz radę rodziców,

  5. ustalenie szkolnego planu nauczania dla danego etapu edukacyjnego z wyodrębnieniem każdego roku szkolnego,

  6. podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do szkoły i dzieci do oddziału przedszkolnego, przenoszenia ich do innych klas lub oddziałów,

  7. udzielanie na wniosek rodziców uczniów/dzieci, po spełnieniu ustawowych wymogów zezwoleń na spełnianie obowiązku nauki, obowiązku szkolnego lub rocznego przygotowania przedszkolnego poza szkołą lub w formie indywidualnego nauczania; odraczanie obowiązku nauki,

  8. organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej, podejmowanie decyzji o jej zakończeniu; w szczególności realizacja zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia/dziecka,

  9. w porozumieniu z organem prowadzącym organizowanie uczniom/dzieciom z orzeczoną niepełnosprawnością lub niedostosowaniem społecznym zajęć rewalidacyjnych,

  10. zawiadamianie w terminie do 30 września każdego roku szkolnego dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której mieszka dziecko, o realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego przez dzieci przyjęte do szkoły, które temu obowiązkowi podlegają,

  11. kontrolowanie spełniania obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki przez zamieszkałych w obwodzie szkoły uczniów. W przypadku niespełnienia obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki tj. opuszczenie co najmniej 50 % zajęć w miesiącu, dyrektor wszczyna postępowanie egzekucyjne w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,

  12. wstrzymanie wykonania uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z prawem i zawiadomienie o tym organu prowadzącego i nadzorującego,

  13. zwalnianie uczniów z WF- u podczas długotrwałej choroby na wniosek rodzica ucznia, na podstawie zaświadczenia lekarskiego,

  14. udzielanie zezwoleń na indywidualny tok nauki lub indywidualne nauczanie, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa powszechnie obowiązującego,

  15. występowanie do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej z wnioskiem o zwolnienie ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu lub odpowiedniej jego części w szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających uczniowi przystąpienie do nich do 20 sierpnia danego roku. Dyrektor składa wniosek w porozumieniu z rodzicami ucznia,

  16. inspirowanie nauczycieli do innowacji pedagogicznych, wychowawczych i organizacyjnych,

  17. opracowanie oferty realizacji w szkole zajęć dwóch godzin wychowania fizycznego w uzgodnieniu z organem prowadzącym i po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną i radę rodziców,

  18. kontrolowanie spełniania obowiązku szkolnego i wydawania decyzji administracyjnych w zakresie zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą i przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego,

  19. organizowanie warunków do prawidłowej realizacji Konwencji o Prawach Dziecka,

  20. kontrolowanie przestrzegania postanowień statutu w sprawie rodzaju nagród i kar stosowanych wobec uczniów,

  21. realizowanie uchwał rady rodziców oraz rady pedagogicznej, jeżeli są zgodne z prawem,

  22. rozstrzyganie spraw spornych i konfliktowych pomiędzy organami szkoły,

  23. przyznawanie nagród i wymierzanie kar pracownikom szkoły;

  24. realizowanie pozostałych zadań wynikających z ustawy - Karta Nauczyciela.

  1. w zakresie spraw organizacyjnych

  1. przygotowywanie projektu "Planu Pracy Szkoły",

  2. opracowywanie "Arkusza organizacyjnego szkoły" z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania,

  3. ustalenie "Tygodniowego rozkładu zajęć",

  4. podejmowanie decyzji o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami,

  5. określanie i ustalanie sposobów dokumentowania pracy dydaktyczno-wychowawczej.

  1. w zakresie spraw finansowych:

  1. opracowywanie "Planu finansowego" szkoły i przedstawianie go do zaopiniowania radzie pedagogicznej,

  2. realizowanie "Planu finansowego", w szczególności poprzez dysponowanie określonymi w nim środkami, stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej;

  1. w zakresie spraw administracyjno - gospodarczych oraz biurowych:

  1. sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno - gospodarczą szkoły,

  2. organizowanie wyposażenia szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny,

  3. organizowanie i nadzorowanie pracy sekretariatu szkoły,

  4. nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentów przez nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystywania druków szkolnych,

  5. organizowanie przeglądu technicznego obiektów szkolnych oraz prac konserwacyjno– remontowych,

  6. organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego,

  7. dokonuje co najmniej raz w ciągu roku przeglądu technicznego budynku i stanu technicznego urządzeń na placu zabaw;

  1. w zakresie spraw porządkowych, bhp i podobnych:

  1. zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,

  2. egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników ustalonego w szkole porządku oraz dbałości o jej czystość i estetykę,

  3. wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej samoobrony;

  1. wykonywanie innych zadań przewidzianych w odrębnych przepisach prawa.

  1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli oraz pracowników nie będących nauczycielami. W tym zakresie dyrektor:

  1. decyduje o zatrudnieniu i zwalnianiu nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,

  2. decyduje o przyznawaniu nagród oraz wymierzaniu kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,

  3. decyduje po zasięgnięciu opinii rady rodziców oraz rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników,

  4. określa zakres odpowiedzialności materialnej nauczycieli i innych pracowników szkoły zgodnie z przepisami kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków;

  5. współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami;

  6. wykonuje zadania przewidziane w przepisach odrębnych.

4. Dyrektor jest przewodniczącym rady pedagogicznej.

  1. W wykonywaniu swoich zadań dyrektor współpracuje z radą rodziców, radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim.

 

 

  1. W szkole funkcjonuje rada pedagogiczna, której członkami są wszyscy nauczyciele.

  2. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należą:

  1. zatwierdzenie "Planu Pracy Szkoły" po zaopiniowaniu przez radę rodziców,

  2. zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

  3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców,

  4. ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

  5. przyjęcie “Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania” (dalej: WSO) po zasięgnięciu opinii rady rodziców oraz samorządu uczniowskiego, ostatecznego przyjęcia WSO dokonuje rada pedagogiczna,

  6. uchwalenie "Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły", w porozumieniu z radą rodziców,

  7. przyjmowanie sprawozdania dyrektora z monitorowania pracy szkoły oraz prowadzonego nadzoru pedagogicznego

  8. ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki;

  1. Do kompetencji opiniujących rady pedagogicznej należy opiniowanie:

  1. organizacji pracy szkoły, w tym zwłaszcza "Szkolnego zestawu programów nauczania" oraz "Tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych",

  2. projektu "Planu finansowego szkoły",

  3. wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

  4. propozycji dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

  5. propozycji dyrektora dotyczących kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole,

  6. formy realizacji 2 godzin wychowania fizycznego.

  1. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole. Wniosek taki należy złożyć do burmistrza.

  2. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmiany.

 

 

 

  1. W szkole działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.

  2. Zasady wyboru członków rady rodziców określają przepisy prawa powszechnie obowiązującego.

3. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny z

niniejszym statutem i przepisami prawa powszechnie obowiązującego.

4. Rada rodziców w realizacji zadań szkoły jest samorządnym przedstawicielem rodziców

współdziałającym z pozostałymi organami szkoły, organem prowadzącym szkołę oraz

innymi podmiotami.

  1. Rada rodziców wspiera działalność statutową szkoły oraz może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł. Zasady wydatkowania środków oraz sposób ich rozliczania określa regulamin, o którym mowa w ust. 3.

  2. Do uprawnień i obowiązków rady rodziców należy:

  1. pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy szkoły,

  2. współpraca z środowiskiem lokalnym i zakładami pracy,

  3. wyrażanie zgody na działanie organizacji i stowarzyszeń w szkole,

  4. udzielenie pomocy samorządowi uczniowskiemu, organizacjom młodzieżowym

i społecznym działającym w szkole,

  1. występowanie do dyrektora w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,

  2. wyrażanie opinii w sprawie oceny pracy nauczyciela ubiegającego się o wyższy stopień awansu zawodowego,

  3. występowanie do dyrektora z wnioskiem w sprawie dokonania oceny pracy nauczyciela

  4. delegowanie swoich przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora,

  5. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programów działania szkoły w zakresie wychowania oraz profilaktyki,

  6. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania,

  7. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora.

 

 

 

  1. W szkole działa samorząd uczniowski.

  2. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły, a uczniowie poszczególnych klas tworzą samorządy klasowe.

  3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami uczniów.

  4. Do zadań samorządu uczniowskiego należy:

  1. rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i nauczycieli;

  2. kształtowanie umiejętności zespołowego działania, stworzenie warunków do aktywności społecznej, samokontroli, samooceny i samodyscypliny;

  3. organizowanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych;

  4. przedstawianie dyrektorowi opinii i potrzeb uczniów;

  5. współdziałanie z pozostałymi organami szkoły w celu zapewnienia uczniom należytych warunków do nauki oraz współdziałanie w rozwijaniu w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych różnych form zajęć pozalekcyjnych;

  6. dbanie o mienie szkoły;

  7. organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom napotykającym na trudności w nauce;

  8. rozstrzyganie sporów między uczniami (sąd koleżeński) ;

  9. zapobieganie konfliktom między uczniami a nauczycielami, a w przypadku pojawienia się takiego konfliktu zgłaszanie go poprzez opiekuna samorządu uczniowskiego dyrektorowi lub radzie pedagogicznej;

  10. dbanie – w całokształcie swojej działalności – o dobre imię i honor szkoły.

  1. Samorząd uczniowski jest uprawniony do:

  1. przedstawiania radzie pedagogicznej wniosków i opinii we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów;

  2. przedstawiania propozycji do tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w szkole, wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów;

  3. wyrażania opinii dotyczących problemów dzieci i młodzieży;

  4. udziału w formowaniu przepisów wewnątrzszkolnych, regulujących życie społeczności uczniowskiej;

  5. wydawania gazetek, kronik, prowadzenia radiowęzła;

  6. współdecydowania o przyznawaniu uczniom prawa do korzystania z różnych form pomocy materialnej przeznaczonej dla dzieci i młodzieży;

  7. zgłaszania kandydatur uczniów do wyróżnień i nagród stosowanych w szkole oraz prawo wnoszenia uwag do opinii władz szkolnych o uczniach, poręczeń za uczniów, udziału przedstawicieli w posiedzeniach rady pedagogicznej dotyczących spraw wychowawczych i opiekuńczych;

  8. wnioskowania do dyrektora w sprawie powoływania określonego nauczyciela na opiekuna samorządu z ramienia rady pedagogicznej;

  9. dysponowania, w porozumieniu z opiekunem, o którym mowa w pkt 8, funduszami będącymi w posiadaniu samorządu uczniowskiego oraz środkami wypracowanymi przez uczniów;

  10. wydawania opinii, na wniosek dyrektora, w sprawie oceny pracy nauczyciela.

 

 

 

  1. Samorząd uczniowski może ze swojego składu wyłonić radę wolontariatu.

  2. Cele i założenia rady wolontariatu to:

  1. rozwijanie wśród uczniów postaw otwartości i wrażliwości na potrzeby innych;

  2. zapoznawanie uczniów z ideą wolontariatu;

  3. przygotowywanie uczniów do podejmowania pracy wolontariackiej;

  4. umożliwianie uczniom podejmowania działań pomocowych na rzecz niepełnosprawnych, chorych, samotnych;

  5. prowadzenie grup wsparcia dla wolontariuszy;

  6. pomoc rówieśnikom szkolnym w trudnych sytuacjach;

  7. wspieranie ciekawych inicjatyw uczniów, w tym kulturalnych, sportowych itp.;

  8. ukazywanie uczniom obrazu współczesnego świata wraz z pojawiającymi się w nim problemami takimi jak: wojny, głód, brak wody pitnej, niewola, handel ludźmi, niewolnicza praca dzieci itp.;

  9. promowanie życia bez uzależnień;

  10. wyszukiwanie autorytetów i pomoc w rozwijaniu zainteresowań uczniów.

  1. W skład rady wolontariatu wchodzi po dwóch przedstawicieli uczniów z poszczególnych oddziałów.

  2. Opiekunem rady wolontariatu jest nauczyciel lub nauczyciele, którzy wyrażają chęć organizacji wolontariatu uczniów i zaangażowania się w bezinteresowną służbę potrzebującym.

  3. W działaniach wolontariatu uczestniczyć mogą wszyscy chętni nauczyciele, uczniowie i ich rodzice.

  4. Rada wolontariatu pełni funkcję społecznego organu szkoły, który wybiera, opiniuje oferty działań, diagnozuje potrzeby społeczne w środowisku szkolnym lub otoczeniu szkoły

  5. Rada wolontariatu wspólnie ze swoim opiekunem opracowuje roczny plan pracy i następnie organizuje przygotowanie swoich członków do konkretnych działań poprzez szkolenia w zakresie zasad obowiązujących przy współpracy z konkretną instytucją czy grupą potrzebujących.

  6. Zajęcia warsztatowe dla przyszłych wolontariuszy powinny odpowiedzieć na pytania: na czym będzie polegać ich praca, co jest w niej ważne, na jakich zasadach opiera się wolontariat, pokazać wszelkie plusy i minusy takiej aktywności po to, by wesprzeć świadomość ich decyzji.

  7. Szkoła może podpisywać kontrakty i ustalić czas próby, ponieważ będzie to pierwsze zetknięcie w praktyce z różnymi sytuacjami, które są trudne i mogą różnie wpłynąć na uczniów podejmujących wyzwanie.

  8. Praca wolontariuszy jest na bieżąco monitorowana i omawiana na spotkaniach podsumowujących.

  9. W szkole mogą działa

  10. , z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki.

  11. Podjęcie działalności w szkole lub placówce przez stowarzyszenie lub inną organizację, wymaga uzyskania zgody dyrektora, wyrażonej w formie pisemnej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady rodziców.

 

 

 

  1. Wszystkim organom szkoły zapewnia się:

  1. możliwość działania i podejmowania decyzji w granicach kompetencji określonych statutem szkoły i przepisami odrębnymi;

  2. umożliwienie rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły;

  3. bieżącą wymianę informacji o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach;

  1. Ustala się następujące zasady współdziałania organów szkoły.

  1. organy szkoły planują swoją działalność na rok szkolny. Kopie planów działania przekazywane są do wiadomości dyrektora;

  2. każdy organ szkoły, po analizie planów działania pozostałych organów, może włączyć się do rozwiązywania problemów szkoły, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego;

  3. organy szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebranie przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów;

  4. uchwały organów szkoły prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących podaje się do ogólnej wiadomości w szkole;

  5. w ramach współpracy i współdziałania pomiędzy organami szkoły:

  1. przewodniczący zapraszają się na zebrania organów – z wyjątkiem tych posiedzeń rady pedagogicznej, gdzie omawiane są sprawy objęte tajemnicą rady,

  2. przewodniczący organów informują się nawzajem o projektach zmian w regulaminach ich działalności;

  1. W przypadku zaistnienia sporów ustala się następujący tryb ich rozstrzygania:
    1) w relacji uczeń - uczeń: wychowawca - samorząd uczniowski - pedagog szkolny (specjaliści);
    2) w relacji uczeń - nauczyciel: wychowawca - pedagog szkolny (specjaliści);
    3) w relacji rodzic ucznia - nauczyciel: wychowawca - pedagog szkolny (specjaliści).

  2. W przypadku niemożności rozwiązania sporu lub odwołania się od sposobu rozpatrzenia skargi każda z zainteresowanych stron może zgłosić sprawę dyrektorowi poprzez złożenie pisma do sekretariatu szkoły z zastrzeżeniem, że jeżeli stroną sporu jest uczeń, pismo składają jego rodzice.

  3. Dyrektor prowadzi postępowanie wyjaśniające, z zastrzeżeniem, że jeżeli stroną w sporze jest dyrektor, postępowanie wyjaśniające prowadzi wicedyrektor. Postępowanie wyjaśniające może być prowadzone we współpracy z organem prowadzącym szkołę..

  4. Dyrektor zapoznaje się ze sprawą, analizuje fakty, okoliczności, ewentualnie dokumentację, przeprowadza rozmowy z zainteresowanymi stronami.

  5. Dyrektor prowadzi postępowanie wyjaśniające nie dłużej niż 14 dni od dnia zgłoszenia.

  6. W celu rozwiązania sporu dyrektor może powołać w ciągu 5 dni od zgłoszenia sprawy zespół mediacyjny.

  7. W skład zespołu mogą wchodzić w zależności od przedmiotu sprawy: wicedyrektor, kierownik świetlicy, przedstawiciele rady pedagogicznej, rad oddziałowych lub rady rodziców;

  8. Zespół mediacyjny powinien liczyć co najmniej 3 osoby

  9. Zespół zbiera się nie później niż w ciągu 5 dni od daty jego powołania.

  10. O sposobie załatwienia sprawy dyrektor informuje osobę zgłaszającą na piśmie za potwierdzeniem odbioru.

  11. Od decyzji dyrektora przysługuje odwołanie do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny, w zależności od rodzaju sprawy.

  12. W przypadku, gdy stroną sporu jest dyrektor, ust. 6-8, 12 oraz 13 stosuje się odpowiednio do działań wicedyrektora.

 

Wytworzył:
Udostępnił:
Siewiera Anna
(2018-04-05 18:18:57)
Ostatnio zmodyfikował:
Siewiera Anna
(2019-05-10 13:30:25)