Organy, kompetencje
e-mail: sekretariat@spczersk.eu
telefon: 22 727 32 18
fax: 22 727 32 18
WICEDYREKTOR: Anna Siewiera
Organami szkoły są:
-
dyrektor;
-
rada pedagogiczna;
-
rada rodziców;
-
samorząd uczniowski;
-
rada wolontariatu.
-
Do zadań dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i monitorowanie pracy szkoły. Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych warunków do wykonywania zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
-
Do kompetencji dyrektora należy:
-
w zakresie spraw bezpośrednio związanych z działalnością podstawową szkoły:
-
przedkładanie radzie pedagogicznej do zatwierdzania wyników klasyfikacji i promocji uczniów, sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w tym systematyczne monitorowanie pracy nauczycieli i prowadzenie stosownej dokumentacji,
-
realizowanie zadań związanych z mianowaniem i ocena pracy nauczycieli, opieka nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie oraz realizującymi "Plan rozwoju zawodowego" określony w odrębnych przepisach,
-
prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z odrębnymi przepisami,
-
dopuszczanie do użytku "Szkolnego zestawu programów nauczania", po zaopiniowaniu go przez radę pedagogiczną oraz radę rodziców,
-
ustalenie szkolnego planu nauczania dla danego etapu edukacyjnego z wyodrębnieniem każdego roku szkolnego,
-
podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do szkoły i dzieci do oddziału przedszkolnego, przenoszenia ich do innych klas lub oddziałów,
-
udzielanie na wniosek rodziców uczniów/dzieci, po spełnieniu ustawowych wymogów zezwoleń na spełnianie obowiązku nauki, obowiązku szkolnego lub rocznego przygotowania przedszkolnego poza szkołą lub w formie indywidualnego nauczania; odraczanie obowiązku nauki,
-
organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej, podejmowanie decyzji o jej zakończeniu; w szczególności realizacja zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia/dziecka,
-
w porozumieniu z organem prowadzącym organizowanie uczniom/dzieciom z orzeczoną niepełnosprawnością lub niedostosowaniem społecznym zajęć rewalidacyjnych,
-
zawiadamianie w terminie do 30 września każdego roku szkolnego dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której mieszka dziecko, o realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego przez dzieci przyjęte do szkoły, które temu obowiązkowi podlegają,
-
kontrolowanie spełniania obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki przez zamieszkałych w obwodzie szkoły uczniów. W przypadku niespełnienia obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki tj. opuszczenie co najmniej 50 % zajęć w miesiącu, dyrektor wszczyna postępowanie egzekucyjne w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
-
wstrzymanie wykonania uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z prawem i zawiadomienie o tym organu prowadzącego i nadzorującego,
-
zwalnianie uczniów z WF- u podczas długotrwałej choroby na wniosek rodzica ucznia, na podstawie zaświadczenia lekarskiego,
-
udzielanie zezwoleń na indywidualny tok nauki lub indywidualne nauczanie, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa powszechnie obowiązującego,
-
występowanie do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej z wnioskiem o zwolnienie ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu lub odpowiedniej jego części w szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających uczniowi przystąpienie do nich do 20 sierpnia danego roku. Dyrektor składa wniosek w porozumieniu z rodzicami ucznia,
-
inspirowanie nauczycieli do innowacji pedagogicznych, wychowawczych i organizacyjnych,
-
opracowanie oferty realizacji w szkole zajęć dwóch godzin wychowania fizycznego w uzgodnieniu z organem prowadzącym i po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną i radę rodziców,
-
kontrolowanie spełniania obowiązku szkolnego i wydawania decyzji administracyjnych w zakresie zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą i przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego,
-
organizowanie warunków do prawidłowej realizacji Konwencji o Prawach Dziecka,
-
kontrolowanie przestrzegania postanowień statutu w sprawie rodzaju nagród i kar stosowanych wobec uczniów,
-
realizowanie uchwał rady rodziców oraz rady pedagogicznej, jeżeli są zgodne z prawem,
-
rozstrzyganie spraw spornych i konfliktowych pomiędzy organami szkoły,
-
przyznawanie nagród i wymierzanie kar pracownikom szkoły;
-
realizowanie pozostałych zadań wynikających z ustawy - Karta Nauczyciela.
-
w zakresie spraw organizacyjnych
-
przygotowywanie projektu "Planu Pracy Szkoły",
-
opracowywanie "Arkusza organizacyjnego szkoły" z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania,
-
ustalenie "Tygodniowego rozkładu zajęć",
-
podejmowanie decyzji o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami,
-
określanie i ustalanie sposobów dokumentowania pracy dydaktyczno-wychowawczej.
-
w zakresie spraw finansowych:
-
opracowywanie "Planu finansowego" szkoły i przedstawianie go do zaopiniowania radzie pedagogicznej,
-
realizowanie "Planu finansowego", w szczególności poprzez dysponowanie określonymi w nim środkami, stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej;
-
w zakresie spraw administracyjno - gospodarczych oraz biurowych:
-
sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno - gospodarczą szkoły,
-
organizowanie wyposażenia szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny,
-
organizowanie i nadzorowanie pracy sekretariatu szkoły,
-
nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentów przez nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystywania druków szkolnych,
-
organizowanie przeglądu technicznego obiektów szkolnych oraz prac konserwacyjno– remontowych,
-
organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego,
-
dokonuje co najmniej raz w ciągu roku przeglądu technicznego budynku i stanu technicznego urządzeń na placu zabaw;
-
w zakresie spraw porządkowych, bhp i podobnych:
-
zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
-
egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników ustalonego w szkole porządku oraz dbałości o jej czystość i estetykę,
-
wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej samoobrony;
-
wykonywanie innych zadań przewidzianych w odrębnych przepisach prawa.
-
Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli oraz pracowników nie będących nauczycielami. W tym zakresie dyrektor:
-
decyduje o zatrudnieniu i zwalnianiu nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
-
decyduje o przyznawaniu nagród oraz wymierzaniu kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
-
decyduje po zasięgnięciu opinii rady rodziców oraz rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników,
-
określa zakres odpowiedzialności materialnej nauczycieli i innych pracowników szkoły zgodnie z przepisami kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków;
-
współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami;
-
wykonuje zadania przewidziane w przepisach odrębnych.
4. Dyrektor jest przewodniczącym rady pedagogicznej.
-
W wykonywaniu swoich zadań dyrektor współpracuje z radą rodziców, radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim.
-
W szkole funkcjonuje rada pedagogiczna, której członkami są wszyscy nauczyciele.
-
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należą:
-
zatwierdzenie "Planu Pracy Szkoły" po zaopiniowaniu przez radę rodziców,
-
zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
-
podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców,
-
ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
-
przyjęcie “Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania” (dalej: WSO) po zasięgnięciu opinii rady rodziców oraz samorządu uczniowskiego, ostatecznego przyjęcia WSO dokonuje rada pedagogiczna,
-
uchwalenie "Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły", w porozumieniu z radą rodziców,
-
przyjmowanie sprawozdania dyrektora z monitorowania pracy szkoły oraz prowadzonego nadzoru pedagogicznego
-
ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki;
-
Do kompetencji opiniujących rady pedagogicznej należy opiniowanie:
-
organizacji pracy szkoły, w tym zwłaszcza "Szkolnego zestawu programów nauczania" oraz "Tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych",
-
projektu "Planu finansowego szkoły",
-
wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
-
propozycji dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
-
propozycji dyrektora dotyczących kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole,
-
formy realizacji 2 godzin wychowania fizycznego.
-
Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole. Wniosek taki należy złożyć do burmistrza.
-
Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmiany.
-
W szkole działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
-
Zasady wyboru członków rady rodziców określają przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
3. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny z
niniejszym statutem i przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
4. Rada rodziców w realizacji zadań szkoły jest samorządnym przedstawicielem rodziców
współdziałającym z pozostałymi organami szkoły, organem prowadzącym szkołę oraz
innymi podmiotami.
-
Rada rodziców wspiera działalność statutową szkoły oraz może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł. Zasady wydatkowania środków oraz sposób ich rozliczania określa regulamin, o którym mowa w ust. 3.
-
Do uprawnień i obowiązków rady rodziców należy:
-
pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy szkoły,
-
współpraca z środowiskiem lokalnym i zakładami pracy,
-
wyrażanie zgody na działanie organizacji i stowarzyszeń w szkole,
-
udzielenie pomocy samorządowi uczniowskiemu, organizacjom młodzieżowym
i społecznym działającym w szkole,
-
występowanie do dyrektora w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,
-
wyrażanie opinii w sprawie oceny pracy nauczyciela ubiegającego się o wyższy stopień awansu zawodowego,
-
występowanie do dyrektora z wnioskiem w sprawie dokonania oceny pracy nauczyciela
-
delegowanie swoich przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora,
-
uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programów działania szkoły w zakresie wychowania oraz profilaktyki,
-
opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania,
-
opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora.
-
W szkole działa samorząd uczniowski.
-
Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły, a uczniowie poszczególnych klas tworzą samorządy klasowe.
-
Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami uczniów.
-
Do zadań samorządu uczniowskiego należy:
-
rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i nauczycieli;
-
kształtowanie umiejętności zespołowego działania, stworzenie warunków do aktywności społecznej, samokontroli, samooceny i samodyscypliny;
-
organizowanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych;
-
przedstawianie dyrektorowi opinii i potrzeb uczniów;
-
współdziałanie z pozostałymi organami szkoły w celu zapewnienia uczniom należytych warunków do nauki oraz współdziałanie w rozwijaniu w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych różnych form zajęć pozalekcyjnych;
-
dbanie o mienie szkoły;
-
organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom napotykającym na trudności w nauce;
-
rozstrzyganie sporów między uczniami (sąd koleżeński) ;
-
zapobieganie konfliktom między uczniami a nauczycielami, a w przypadku pojawienia się takiego konfliktu zgłaszanie go poprzez opiekuna samorządu uczniowskiego dyrektorowi lub radzie pedagogicznej;
-
dbanie – w całokształcie swojej działalności – o dobre imię i honor szkoły.
-
Samorząd uczniowski jest uprawniony do:
-
przedstawiania radzie pedagogicznej wniosków i opinii we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów;
-
przedstawiania propozycji do tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w szkole, wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów;
-
wyrażania opinii dotyczących problemów dzieci i młodzieży;
-
udziału w formowaniu przepisów wewnątrzszkolnych, regulujących życie społeczności uczniowskiej;
-
wydawania gazetek, kronik, prowadzenia radiowęzła;
-
współdecydowania o przyznawaniu uczniom prawa do korzystania z różnych form pomocy materialnej przeznaczonej dla dzieci i młodzieży;
-
zgłaszania kandydatur uczniów do wyróżnień i nagród stosowanych w szkole oraz prawo wnoszenia uwag do opinii władz szkolnych o uczniach, poręczeń za uczniów, udziału przedstawicieli w posiedzeniach rady pedagogicznej dotyczących spraw wychowawczych i opiekuńczych;
-
wnioskowania do dyrektora w sprawie powoływania określonego nauczyciela na opiekuna samorządu z ramienia rady pedagogicznej;
-
dysponowania, w porozumieniu z opiekunem, o którym mowa w pkt 8, funduszami będącymi w posiadaniu samorządu uczniowskiego oraz środkami wypracowanymi przez uczniów;
-
wydawania opinii, na wniosek dyrektora, w sprawie oceny pracy nauczyciela.
-
Samorząd uczniowski może ze swojego składu wyłonić radę wolontariatu.
-
Cele i założenia rady wolontariatu to:
-
rozwijanie wśród uczniów postaw otwartości i wrażliwości na potrzeby innych;
-
zapoznawanie uczniów z ideą wolontariatu;
-
przygotowywanie uczniów do podejmowania pracy wolontariackiej;
-
umożliwianie uczniom podejmowania działań pomocowych na rzecz niepełnosprawnych, chorych, samotnych;
-
prowadzenie grup wsparcia dla wolontariuszy;
-
pomoc rówieśnikom szkolnym w trudnych sytuacjach;
-
wspieranie ciekawych inicjatyw uczniów, w tym kulturalnych, sportowych itp.;
-
ukazywanie uczniom obrazu współczesnego świata wraz z pojawiającymi się w nim problemami takimi jak: wojny, głód, brak wody pitnej, niewola, handel ludźmi, niewolnicza praca dzieci itp.;
-
promowanie życia bez uzależnień;
-
wyszukiwanie autorytetów i pomoc w rozwijaniu zainteresowań uczniów.
-
W skład rady wolontariatu wchodzi po dwóch przedstawicieli uczniów z poszczególnych oddziałów.
-
Opiekunem rady wolontariatu jest nauczyciel lub nauczyciele, którzy wyrażają chęć organizacji wolontariatu uczniów i zaangażowania się w bezinteresowną służbę potrzebującym.
-
W działaniach wolontariatu uczestniczyć mogą wszyscy chętni nauczyciele, uczniowie i ich rodzice.
-
Rada wolontariatu pełni funkcję społecznego organu szkoły, który wybiera, opiniuje oferty działań, diagnozuje potrzeby społeczne w środowisku szkolnym lub otoczeniu szkoły
-
Rada wolontariatu wspólnie ze swoim opiekunem opracowuje roczny plan pracy i następnie organizuje przygotowanie swoich członków do konkretnych działań poprzez szkolenia w zakresie zasad obowiązujących przy współpracy z konkretną instytucją czy grupą potrzebujących.
-
Zajęcia warsztatowe dla przyszłych wolontariuszy powinny odpowiedzieć na pytania: na czym będzie polegać ich praca, co jest w niej ważne, na jakich zasadach opiera się wolontariat, pokazać wszelkie plusy i minusy takiej aktywności po to, by wesprzeć świadomość ich decyzji.
-
Szkoła może podpisywać kontrakty i ustalić czas próby, ponieważ będzie to pierwsze zetknięcie w praktyce z różnymi sytuacjami, które są trudne i mogą różnie wpłynąć na uczniów podejmujących wyzwanie.
-
Praca wolontariuszy jest na bieżąco monitorowana i omawiana na spotkaniach podsumowujących.
-
W szkole mogą działa
-
, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki.
-
Podjęcie działalności w szkole lub placówce przez stowarzyszenie lub inną organizację, wymaga uzyskania zgody dyrektora, wyrażonej w formie pisemnej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady rodziców.
-
Wszystkim organom szkoły zapewnia się:
-
możliwość działania i podejmowania decyzji w granicach kompetencji określonych statutem szkoły i przepisami odrębnymi;
-
umożliwienie rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły;
-
bieżącą wymianę informacji o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach;
-
Ustala się następujące zasady współdziałania organów szkoły.
-
organy szkoły planują swoją działalność na rok szkolny. Kopie planów działania przekazywane są do wiadomości dyrektora;
-
każdy organ szkoły, po analizie planów działania pozostałych organów, może włączyć się do rozwiązywania problemów szkoły, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego;
-
organy szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebranie przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów;
-
uchwały organów szkoły prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących podaje się do ogólnej wiadomości w szkole;
-
w ramach współpracy i współdziałania pomiędzy organami szkoły:
-
przewodniczący zapraszają się na zebrania organów – z wyjątkiem tych posiedzeń rady pedagogicznej, gdzie omawiane są sprawy objęte tajemnicą rady,
-
przewodniczący organów informują się nawzajem o projektach zmian w regulaminach ich działalności;
-
W przypadku zaistnienia sporów ustala się następujący tryb ich rozstrzygania:
1) w relacji uczeń - uczeń: wychowawca - samorząd uczniowski - pedagog szkolny (specjaliści);
2) w relacji uczeń - nauczyciel: wychowawca - pedagog szkolny (specjaliści);
3) w relacji rodzic ucznia - nauczyciel: wychowawca - pedagog szkolny (specjaliści). -
W przypadku niemożności rozwiązania sporu lub odwołania się od sposobu rozpatrzenia skargi każda z zainteresowanych stron może zgłosić sprawę dyrektorowi poprzez złożenie pisma do sekretariatu szkoły z zastrzeżeniem, że jeżeli stroną sporu jest uczeń, pismo składają jego rodzice.
-
Dyrektor prowadzi postępowanie wyjaśniające, z zastrzeżeniem, że jeżeli stroną w sporze jest dyrektor, postępowanie wyjaśniające prowadzi wicedyrektor. Postępowanie wyjaśniające może być prowadzone we współpracy z organem prowadzącym szkołę..
-
Dyrektor zapoznaje się ze sprawą, analizuje fakty, okoliczności, ewentualnie dokumentację, przeprowadza rozmowy z zainteresowanymi stronami.
-
Dyrektor prowadzi postępowanie wyjaśniające nie dłużej niż 14 dni od dnia zgłoszenia.
-
W celu rozwiązania sporu dyrektor może powołać w ciągu 5 dni od zgłoszenia sprawy zespół mediacyjny.
-
W skład zespołu mogą wchodzić w zależności od przedmiotu sprawy: wicedyrektor, kierownik świetlicy, przedstawiciele rady pedagogicznej, rad oddziałowych lub rady rodziców;
-
Zespół mediacyjny powinien liczyć co najmniej 3 osoby
-
Zespół zbiera się nie później niż w ciągu 5 dni od daty jego powołania.
-
O sposobie załatwienia sprawy dyrektor informuje osobę zgłaszającą na piśmie za potwierdzeniem odbioru.
-
Od decyzji dyrektora przysługuje odwołanie do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny, w zależności od rodzaju sprawy.
-
W przypadku, gdy stroną sporu jest dyrektor, ust. 6-8, 12 oraz 13 stosuje się odpowiednio do działań wicedyrektora.